Tuinvereniging Het Noorden

Terugblik op tuinjaar 2017

Tomaten

Tomaten!

Voor mijn gevoel was vroeger de maand mei de mooiste voorjaarsmaand: een lekker zonnetje, een aangename temperatuur en af en toe een goede regenbui. Ideale tijd om lekker veel te zaaien, te poten en te planten.

Maar neem nu de laatste drie, vier jaren. Koude maanden mei of juni, soms ontzettend droog en soms ontzettend nat. Er is geen peil meer op te trekken. Niet iedereen is het er mee eens, maar je kunt stellen, dat ons klimaat een behoorlijke verandering heeft ondergaan. Afgelopen voorjaar was mei een koude, droge maand. Juni daarentegen had een periode met een hoge temperatuur; onder andere de aardbeienoogst was hierdoor fantastisch. Onze tuinen krijgen steeds meer last van teveel regenwater. De grond kan de afvoer op een gegeven moment niet meer aan. Er zijn door de gemeente gaten gegraven, maar dat werkt niet afdoende. Op de komende ledenvergadering zal dit een agendapunt zijn.

Positief nieuws was, dat de werkzaamheden rond de Noordzeebrug niet meer doorgingen. Ons complex kan zo blijven bestaan en er hoeven geen onderhandelingen, vergaderingen en verhuizingen gehouden te worden. Hier vloeide uit voort, dat we ons huisje goed moesten onderhouden. Het dak is inmiddels vervangen, de verrotte boei is vernieuwd en er is een verfcommissie, die de boel strak in de verf houdt.

Ook positief vinden wij, dat we nu nieuwe buren hebben gekregen: de stichting Werken met Zorg. Zij zijn bezig met de verhuizing van de Peizerweg naar het terrein naast ons. We hebben al contact gehad met de leiding en het plan is om de komende ledenvergadering en de pauzes van de werkochtenden op hun locatie door te brengen. Hun mensen verzorgen dan de koffie, thee en wat lekkers erbij (voor een geringe vergoeding).

Afgelopen jaar heeft de gemeente een aantal bomen langs het fietspad flink gesnoeid. Er was best gevaar, dat grote takken in de tuinen konden vallen. Dat gevaar is nu geweken.

De werkochtenden en de ledenvergadering zijn allemaal goed bezocht. Verder is er ook dit jaar weer een aantal huurders afgehaakt en zijn er nieuwe leden bij gekomen. Op dit moment (eind januari) is er nog een enkele tuin te huur. Het bestuur heet alle nieuwe leden van harte welkom en hoopt voor alle leden, dat 2018 een heel fijn tuindersjaar wordt!

Hans Wijnolst

Courgette

Hoe verliep het jaar op de tuinen?

Het tuinjaar begon in maart met zacht weer maar de grond was nog te nat om te bewerken. Er volgden nog wat koude nachten maar eind van de maand was het zo’n 20 graden! April was weer kouder met rond de 20-e de laatste nachtvorst. Zon en regen wisselden elkaar af en bij de werkochtend op 23 was er alleen een buitje bij de koffie. Pas de 30stee werd het lekker weer (koningsdag nog koud). Mei begon met regen en was kil; net geen nachtvorst meer. Half mei werd het warmer; toen kon er veel de grond in. Eind mei was de grond zelfs droog en heel moeilijk te bewerken. Begin juni een aantal natte dagen, daarna een tijd droger en warm, met op de 22ste weer regen. Juli was gemiddeld te nat, met dagen van 20 graden of koeler. In augustus was de afwisseling van zon en regen wel heel groot. Er waren korte, hevige buien waar je echt even nat van kon worden. Menig tuinder snelde dan ook op de fiets voorbij als er in de verte wat aan zat te komen. Door de vochtige atmosfeer droogde de boel niet snel op. Dat gaf onder andere heel veel slakken dit jaar! Aan de hemel zag je mooie regenbogen...

in de bonen

In de bonen

In september ging het stormen en kregen we twee keer zo veel regen als gemiddeld die maand. Wel waren de laatste dagen mooi. Oktober gaf eerst nog regen maar ook droge perioden en rond half oktober was het heel warm; 20 graden. Al werd het eind kouder: deze maand warmer was dan september. November was eerst ook zachter dan normaal, toen kwam er wat nachtvorst. Hier en daar lagen er plassen op de tuinen waar het water niet weg kon. In december weer veel regen, en heel kort even sneeuw. Het nieuwe jaar begon met stormen, en wateroverlast vanuit de grote rivieren.

Al met al was het geen slecht tuinjaar; er waren grote opbrengsten van met name boontjes, ook de klimmende, en bladgroenten. Al moest er soms wel herhaaldelijk gezaaid worden… Pompoenen deden het goed, en iemand had wel tien kilo aardappelen op een dag geoogst. En de aardbeien inderdaad; ik herinner me dat ik op een warme zaterdagavond na een aantal regendagen een onverwacht grote aardbeienoogst had, net als mijn overbuurman. We hadden ze, die tiende juni, nog net voor de slakken weg geplukt! In de natte julimaand werden die wel een plaag. Iemand zag er zelfs een rij achter elkaar lopen op het natte pad. En mijn overbuurvrouw beschreef hoe er slakken helemaal om de rand van een groot blad hingen; bijna een decoratief gezicht.. Een voordeel van de geregelde buien was dat we minder hoefden te gieten.

Hier nog wat foto’s van wat ik verder zag en hoorde. Niet alles kon ik meer beschrijven en natuurlijk heeft ieder zijn eigen ervaringen gehad.

EB

.